Eén van de meest gehoorde klachten van medewerkers is dat hun manager / leidinggevende / bedrijf geen duidelijke visie heeft. Het formuleren en uitdragen van een heldere en inspirerend visie is dus belangrijk voor de mensen in je organisatie.
Tegelijk is het geen eenvoudige opgave omdat het gaat over het verbeelden van de toekomst en de rol van de organisatie hierin. Dat vraagt letterlijk om aansprekende beelden en teksten. Laten zien waarvoor je staat en waarvoor je gaat. Positief, optimistisch en constructief. Je kunt het maar één keer goed doen!
Visie
Het schrijven van een toekomstvisie voor een organisatie is een intensief proces. Om tot een visiestatement te komen, zijn heel wat mensen gehoord. Uren vergaderen, kopjes koffiedrinken en onderonsjes. De visie vormt een twee-eenheid met de kernwaarden van een organisatie. Zorg ervoor dat ze richting geven aan het gedrag van de professionals en team.
De visie moet ambitieus zijn, een realistisch toekomstbeeld geven en duidelijk zijn voor alle lagen in de organisatie. Het doel is om management en medewerkers te inspireren, motiveren, stimuleren en waarderen om te werken in de het licht van de toekomstvisie.
Je visie verbindt het verleden, het heden en de toekomst. Het laat zien waar je trots op was, trots op bent en trots op gaat zijn in de context van je markt(en) en de samenleving.
Waarom hulp bij je beleidsstuk, visiestuk, jaarverslag?
- Vergroot de leesbaarheid en toegankelijkheid voor je publiek
- Aantrekkelijke originele modellen in je teksten
- Prikkel de verbeelding van je lezer
- Aansprekende ordening en structuur van je teksten
- Passend visualisaties van teksten in modellen
- Heldere structuren
- Complexiteit terugbrengen tot de essentie